EU Goes From ‘Je suis Charlie’ to Upholding Ban on Russian State Media

ER Editor: A shoutout to Alethonews for getting this story to us. At the time of publication here, we cannot access PressTV’s websites linked to below.

This EU-ban on RT had been appealed already by a group of Dutch activists. See Dutch Journalists, Rights Group File Collective Complaint With EU Court Over Ban on RT, Sputnik.


EU goes from ‘Je suis Charlie’ to upholding ban on Russian state media


Press TV, Paris

The censorship of Russian media outlet, Russia Today, in Europe has been widely denounced as hypocritical. Despite that, the European Union’s General Court has denied an appeal by Russia’s RT France to uphold liberty of the press for all nations. Ramin Mazaheri reports from Paris.

In a major blow to freedom of the press, European Union’s second highest court has upheld the ban on Russian media outlet RT France for alleged “disinformation”.

Launched in 2017 with a €20 million budget and well over 100 employees, RT France burst on the scene with reporting that the billionaire-dominated French mainstream media refused to touch. Their coverage of the Yellow Vest social revolt won widespread praise, and – like PressTV – they rejected the total Western media blackout on the movement which began in June 2019.

It was no surprise that President Emmanuel Macron was the first leader to call for a Europe-wide ban on Russian state media. The French government then orchestrated the rapid implementation of the ban – less than a week after Russia started its military operation in Ukraine.

The fact that freedom of the press is granted to far-right media such as the Islamophobic Charlie Hebdo magazine but denied to the Russian people has already left its impression: the citizens of France and Europe have not been allowed to hear both sides of the long-running conflict in Ukraine.

This one-sided media domination has allowed European elite to whip up Russophobia and war hysteria unopposed, and provided them with the opportunity to impose unprecedented economic and diplomatic pressure on Moscow.

Upon relinquishing the EU’s rotating presidency in June, Macron was criticized for saying that the Ukraine war ‘accelerated’ the bloc’s collective agenda. Many said the EU was, once again, not relying on democratic means to achieve political ends.

A final appeal by RT France to the European Court of Justice is expected to fail as well.

In 2012, on the orders of the European Commission, Press TV was removed by top European satellite provider Eutelsat. Last year the domain was seized and shut down by the United States federal government.

Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:




The Liberty Beacon Project is now expanding at a near exponential rate, and for this we are grateful and excited! But we must also be practical. For 7 years we have not asked for any donations, and have built this project with our own funds as we grew. We are now experiencing ever increasing growing pains due to the large number of websites and projects we represent. So we have just installed donation buttons on our websites and ask that you consider this when you visit them. Nothing is too small. We thank you for all your support and your considerations … (TLB)


Comment Policy: As a privately owned web site, we reserve the right to remove comments that contain spam, advertising, vulgarity, threats of violence, racism, or personal/abusive attacks on other users. This also applies to trolling, the use of more than one alias, or just intentional mischief. Enforcement of this policy is at the discretion of this websites administrators. Repeat offenders may be blocked or permanently banned without prior warning.


Disclaimer: TLB websites contain copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of “fair use” in an effort to advance a better understanding of political, health, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted material for purposes other than “fair use” you must request permission from the copyright owner.


Disclaimer: The information and opinions shared are for informational purposes only including, but not limited to, text, graphics, images and other material are not intended as medical advice or instruction. Nothing mentioned is intended to be a substitute for professional medical advice, diagnosis or treatment.